5 syytä hankkia personal trainer

shutterstock_108533870

1)Terveys ja toimintakyky

Personal trainer on elämäntapamuutoksen tukihenkilö. Elintavoilla onkin kiistaton yhteys lähes kaikkiin elintapasairauksiin sekä tuki- ja liikuntaelin ongelmiin. Yksilöllisesti sopiva annos liikuntaa sekä terveellinen ravitsemus paitsi ennaltaehkäisevät myös edistävät monesta sairaudesta ja vaivasta kuntoutumista sekä toimivat lääkkeen tavoin hoidon tukena.

Liikunta on tutkitusti merkittävin yksittäinen terveyteen sekä koettuun hyvinvointiin vaikuttava tekijä. Jo parinkymmenen minuutin mittainen kävelylenkki vaikuttaa lääkkeen tavoin verenpaineeseen ja kolesteroliaineenvaihduntaan, vaikutusten kestäessä jopa kaksi vuorokautta eteenpäin. Tästä johtuen liikunnan tehoakin oleellisempaa sen annostelussa ovat säännöllisyys ja mielekkyys, sillä ilman mielekkyyttä ei ole säännöllisyyttä.

Riittävä aktiivisuus ja liikunta lisäävät myös elämää vuosiin ja vuosia elämään. Terveytensä näkökulmasta riittävästi liikkuva henkilö kykeneekin säilyttämään toimintakykynsä ja itsenäisyytensä keskimäärin 10-20 vuotta passiivista ikätoveriaan pidempään. Itsenäinen selviytyminen kotioloissa, terveyskeskuksen vuodeosastoon tai vanhainkotiin verrattuna, on myös hyvä motivaattori liikunnan harrastamiselle sekä terveyttä edistäville elintavoille jo hyvissä ajoin ennen ikääntymistä.

2) Energisyys ja jaksaminen

Tiesitkö, että me suomalaiset olemme noin 6,5 tunnin toimistotyökunnossa? Energiamme palaa loppuun siis jo ennen työpäivän päättymistä! Kuinka voisimme nauttia aktiivisesta ja täysipainoisesta vapaa-ajasta, jos energiaa ei riitä edes työpäivän viimeisille tunneille ja illat sekä viikonloput hupenevat työpäivän ja –viikon kuormituksesta toipumiseen?

Vastaus on yksinkertainen. Meidän on nostettava tasoamme. Tällä tarkoitan fyysisen kapasiteetin kehittämistä tasolle, jossa työn kuormitus suhteessa suorituskykyymme kevenee kunnon kohenemisen johdosta.

Stressiä ei kuitenkaan pidä kerryttää stressin päälle, vaan kuntoliikunta tulee suhteuttaa aina sen hetkiseen vireystilaamme. Kun olo on uupunut, tulee liikunnan roolin olla elvyttävä. Sen sijaan silloin, kun voimia, virtaa ja motivaatiota riittää, voimme liikkua reippaammin ja kehittää kuntoreserviämme, jolloin energisyytemme ja jaksamisemme ulottuu jatkossa myös vapaa-ajan tunneille.

Personal trainer on oiva apu myös tähän tarpeeseen. Hän toimiikin usein alussa käsijarruna sekä liikunnan, levon ja ravitsemuksen tasapainottamisen asiantuntijana. Ilman parempaa tietämystä onkin helppoa langeta ansaan, jossa lisäämme reippaasti kuntoliikunnan määrää ja vähennämme syömistä solakamman vartalon toivossa. Edellinen toimintamalli johtaa sudenkuoppaan, jossa energisyytemme ja jaksamisemme hupenee entisestään, eikä tehokaskaan liikunta tuota toivottuja tuloksia.

Onkin fiksua panostaa personal trainerin konsultaatioon etenkin liikuntaa ja elintapamuutosta aloittaessa välttääkseen juuri edellisen kaltaiset kompastuskivet matkan varrella. Yksilöllinen, suunnitelmallinen, kokonaisvaltainen ja nousujohteinen personal trainer -valmennus on myös mitä vaikuttavin panostus työnantajalta henkilöstön työkyvyn kehittämiseen. Vaikutukset eivät jääkään pelkästään sairauspoissaolosäästöihin, vaan pt-palvelut ovat mainio kilpailuetu rekrytoinnissa, sitouttamisessa, välittävän yritysimagin rakentamisessa sekä henkilöstötuottavuuden kehittämisessä.

3) Painonpudotus ja -hallinta

Työikäisistä suomalaisista yli puolet ovat ylipainoisia. Kahden miljoonan ylipainoisen joukosta n. 650 000 meistä on painoindeksinsä puolesta luokiteltavissa lihaviksi. Ylipaino onkin maassamme merkittävä terveysriski ja sillä on suora, heikentävä yhteys myös koettuun onnellisuuteen ja elämänlaatuun.

Jo 5 %:n painonpudotuksella on tutkitusti huomattavia terveydellisiä vaikutuksia. Sydämen ja verisuoniston työtaakka kevenee, veriarvot paranevat ja tukikudokset kuormittuvat vähemmän jo pienen painonpudotuksen ansiosta.

Painon putoamistakin suurempi hyöty saadaan kuitenkin aikaiseksi aktivoitumisen avulla. Fyysinen passiivisuus onkin WHO:n mukaan neljänneksi suurin ennenaikaisen menehtymisen riskitekijä. Puntaria tärkeämpääkin on siis kannustaa ylipainoista henkilöä aktivoitumaan ja valitsemaan fiksummin ruokakaupassa ja -pöydässä. Paino kyllä putoaa fiksumpien arkirutiinien seurauksena ja niiden opettamisessa, kannustamisessa ja tukemisessa personal trainer on mitä parhain matkakumppani. 

4) Suorituskyvyn optimointi

Moni tavoitteellinen liikkuja treenaa todella kovaa ja sisukkaasti, mutta tulokset antavat odottaa itseään. Tulosten junnatessa paikallaan, on tyypillinen ratkaisu lisätä määrää ja tehoa entisestään sekä vähentää syömistä kiinteytymisen toivossa. Valitettavasti tällöin mennään metsään vielä pahemmin. Parempi kunto ei edellytäkään aina enemmän, kovempaa ja kurjempaa treeniä. Itse asiassa ammattilaisen tuki suunnitelman laadinnassa ja kuormituksen, levon sekä ravitsemuksen yhteensovittamisessa tekee suorituskyvyn kehittämisestä usein aikaisempaa helpompaa, hauskempaa ja mielekkäämpää.

Keho tottuu nopeasti samankaltaiseen treenaamiseen. Sen jälkeen saman jauhaminen ei enää kehitä, mutta ylläpitää kyllä hankitut tulokset mukavasti. Valtaosa meistä haluaisi kuitenkin optimaalisen vastineen käyttämälleen ajalle sekä ponnistelulle. Personal trainerin tuki ja osaaminen harjoittelun ohjelmoinnissa, muuntelussa sekä kunnon eri osa-alueiden tasapainottamisessa tekee treenaamisesta huomattavasti tuloksekkaampaa, joten jos tavoitteenasi on voiman, kestävyyden tai liikkuvuuden kehittäminen tai haluat kehittää fysiikkaasi harrastamasi lajin edellytykset optimoiden, on personal trainerin palkkaaminen fiksu valinta. 

5) Kehonmuokkaus

Kehonmuokkaus on arvokas ja tärkeä tavoite, siinä missä mikä tahansa muukin liikkeelle puskeva unelma. Jos lihaksikkaampi tai kiinteämpi keho saa henkilön aktivoitumaan sekä syömään fiksummin, saa hän hyvän olon sekä muut terveysvaikutukset ikään kuin kaupanpäällisinä. Onkin kapeakatseista pitää joitakin tavoitteita arvokkaampina kuin toisia, sillä eikö lopulta ole toisarvoista mikä saa henkilön liikkeelle, kunhan jokin saa hänet innostumaan sekä aktivoitumaan?

Vaikka lähtökohtaisesti lihasten muodon määräävät geenit ja yksilölliset erot harjoitettavuudessa, lihasten kiinnityskohdissa ja kehon mittasuhteissa ovat suuria, on silti paljon tehtävissä pitkäjänteisen harjoittelun avulla. Jokainen voikin muokata kehoaan, hankkia lihaksikkaamman vartalon sekä lisätä suorituskykyään intensiivisen harjoittelun avulla.

Personal trainer voi olla erinomainen apu kehonmuokkaustavoitteiseen tähdättäessä. Jos treenarilla on vahva harrastustausta tai vielä mieluummin kisa- ja valmennuskokemusta kehonmuokkauslajeista, on hän takuulla hyvä ja turvallinen valinta fitness- tai kehonrakennushenkiseen valmentautumiseen.

Hyviä tuloksia kehonmuokkauksessa voidaan saavuttaa useilla erityyppisillä harjoitusmenetelmillä, mutta tulokset jäävät kuitenkin väistämättä laihoiksi, jos kolmiyhteys harjoittelun, ravitsemuksen ja levon suhteen on epätasapainossa. Edelliset osaamisalueet kuuluvat oleellisina osina personal trainerin osaamispääomaan, joten kehonmuokkauksesta innostunut ja vankoilla harrastus-, kisa- ja valmennustaustoilla varustettu pt on todellinen kehonmuokkauksen ammattilainen.

0 vastausta

Jätä vastaus

Onko sinulla jotain lisättävää?
Liity keskusteluun!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *