, ,

Älä ole liian ankara itsellesi

shutterstock_154009610

 

Toisinaan vaadimme itseltämme enemmän kuin muilta, emmekä osaa arvostaa omia saavutuksiamme. Positiivisella puheella ja itsensä palkitsemisella onkin merkittävä rooli onnistumisen kannalta. Tässä muutama vinkki, joiden avulla voit opetella armollisuutta ja hyväksyntää itseäsi kohtaan.

 

Tämä artikkeli on Takaisin arkeen -blogisarjan viides osa. Me Trainer4You personal trainerit haluamme auttaa sinua löytämään tänä syksynä uuden, energisen itsesi! Takaisin arkeen -sarjassa jaamme vinkkejä projektin läpivientiin. Sarjan edellisen osan pääset lukemaan tästä.

 

Vinkki #17: Keskity niihin asioihin, joihin voit itse vaikuttaa

Kukaan ei tee muutosta puolestasi tai elä elämääsi kuin sinä itse. On tärkeää keskittyä sellaisiin muutoksiin, joihin voit todella itse vaikuttaa ja vain hyväksyä sellaiset, jotka eivät ole sinun käsissäsi.

Voit vaikuttaa:

  • Omiin tapoihisi
  • Omaan suhtautumiseesi
  • Arjen suunnittelemiseen
  • Ruokavalintojen tekemiseen

Et voi vaikuttaa:

  • Menneisyytees
  • Vartalotyyppiisi
  • Sukurasitteisiisi tai geeneihisi

 

Vinkki #18: Opettele puhumaan itsellesi kannustavasti

Meillä on keskimäärin huikeat 60 000–100 000 ajatusta päivittäin. Kaikki eivät ole sanoiksi tai sisäiseksi puheeksi muodostuvia konkreettisia ajatuksia, vaan suurin osa ajatuksista on ei-tietoisella tasolla. Ei-tietoisen tason rooli on merkittävä, sillä se käsittelee 200 000–500 000 kertaa enemmän informaatiota kuin tietoinen puoli. Tästä syystä pelkästään tietoisen ajattelun muuttaminen ei johda pysyvään muutokseen.

Muutoksen lähde pulppuaa ei-tietoiselta tasolta. Jotta pääsisimme käsiksi ei-tietoiseen puoleen, meidän tulee ensin tunnistaa ajatuksemme ja sisäinen puheemme ja sen jälkeen keskittyä siihen, mitä mielikuvia kuhunkin ajatukseen liittyy. Esimerkiksi jos huomaan toistuvasti ajattelevani, että olen lihava, minun on syytä pysähtyä etsimään johtolankoja, mistä ajatus on saanut alkunsa. Mieti myös, mitä tarkoitusta ajatus on syntynyt palvelemaan ja mitä mielikuvia ajatukseen liittyy. Pääsemme näin sukeltamaan ajatustemme taustoihin, jotka ei-tietoisessa mielessä keittävät ajatustemme soppaa.

Jos mielensisäinen puheemme on jatkuvasti itseämme väheksyvää ja aliarvioivaa, alamme uskoa sen olevan totta. Kun ajattelemme ”en minä kuitenkaan pysty siihen”, ”muut ovat aina paremmassa kunnossa kuin minä” tai ”sitten olen tyytyväinen itseeni, kun olen laihduttanut 5kg”, emme saa aikaan muutosta tukevaa positiivista energiaa. Päinvastoin. Muuta siis turhat, negatiivisesti sävyttyneet mielikuvat itsestäsi positiivisiksi paneutumalla alkuperäisten ajatusten syntyyn.

 

Vinkki #19: Piristä itseäsi pienillä välipalkinnoilla

Muista välipalkinnot! Jo se, että olet päässyt näin pitkälle, on pienen palkinnon paikka.

Tee jotakin sellaista, mitä olet pitkään suunnitellut, mutta et ole vielä saanut aikaiseksi. Pieni shoppailukierros kaupungilla? Ilta keilaten tai seinäkiipeillen kaveriporukalla? Pitkä kylpy ja kasvohoito? Illallisen valmistus pitkän kaavan mukaan? Tee jotain, mikä rikkoo jollakin tavalla arkirutiineja. Tarvitsemme kaikki ajoittain vaihtelua ja pientä piristystä.

Etenkin pimenevinä syysiltoina nauti kynttilän valossa viltin alla kuumasta kaakaosta ja uppoudu hyvän kirjan maailmaan. Tee mitä vain, mikä rentouttaa mielesi ja mistä saat lisää energiaa. Joskus motivaatiota saattaa tuoda myös uudet jumppahousut. Olet ansainnut ne!

0 vastausta

Jätä vastaus

Onko sinulla jotain lisättävää?
Liity keskusteluun!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *