, ,

Aloita painonpudotus oikein – syö säännöllisesti

shutterstock_211504147

 

Painonpudotuksessa lähdetään usein liikkeelle rajoittamalla ruuan määrää ja energian saantia. Ja se onkin suurin syy siihen, ettei pysyviä tuloksia saada aikaan. Kuulostaako omituiselta?

Fiksu painonpudotus alkaa syömisen säännöllisyydellä. Säännöllinen syöminen luo pohjan kaikelle, kun puhutaan hyvästä ravitsemuksesta.
 Sillä ehkäistään monia laihdutuksen sudenkuoppia, kuten hallitsematonta nälkää ja siitä johtuvaa epäterveellistä tai liian runsasta syömistä.

Säännöllisellä syömisellä ehkäiset väsymystä sekä vähennät mielitekoja ja napostelua. Kun syöt säännöllisesti, pysyy vireystilasi hyvänä ja jaksat tehdä töitä uusien elämäntapojen opettelun eteen. Myös aineenvaihduntasi toimii paremmin ja esimerkiksi turhia turvotuksia tai vatsaongelmia ei pääse niin helposti syntymään.

Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa tai rytmitystä syödä oikein, mutta tutkimusten mukaan suurin osa ihmisistä hyötyy siitä, että ateriavälit pidetään n. 3–4 tunnin mittaisina ja päivä koostuu 4–6 ateriasta (1–2 lämmintä ateriaa + 3–4 välipalaa). Lähde siis siitä liikkeelle!

 

Älä aseta itsellesi kieltoja

Ihmisen tekee luontaisesti mieli sellaisia asioita, joita tämä itseltään kieltää. Kaikkea saa syödä, vain määrät saavat sinut joko lihomaan tai laihtumaan. Kieltoihin kuuluu usein myös palkintoja. On tärkeää olla käyttämättä ruokaa tai herkkuja palkintoina, sillä silloin mieltymys ja himo näihin palkintoihin kasvaa.

Miltä tuntuisi ajatus, että saat herkutella aina silloin kun aidosti tekee mieli, vaikka joka päivä? Tämä toki vaatii sen, että kykenee tunnistamaan aidon nälän halusta tai tunneherkuttelusta. Aito herkuttelu kaipaa vierelleen myös aidon nautinnon, johon liittyy vahvasti puhdas omatunto.

Kiellot tuovat mukana usein syyllisyyden tunteita, jotka eivät pysyvän painonhallinnan kannalta ole kovin hedelmällisiä. Miten sitten osaat erottaa aidon halun nälästä tai tunneherkuttelusta? Sekin on taito, jonka voit oppia.

Vanha sääntö pitää edelleen paikkaansa – kun 90 % ravitsemuksesta on kunnossa, ei lopulla 10 % ole mitään merkitystä.

 

Esimerkki päivän aterioista:

Aamupala:

Kaksi kuppia kahvia, kaurapuuro marjoilla, leipä päällisillä

Välipala:

Pähkinöitä ja banaani

Lounas:

Lounasravintolassa lautasmallin mukaan + pieni jälkiruoka

Välipala:

Maustamaton rahka ja marjoja

Päivällinen:

Kesäkeittoa, pari siivua näkkileipää päällisillä

Iltapala:

Maustamatonta jogurttia myslillä, omena, leipäsiivu, 2 palaa suklaata

 

Lue lisää: 100 vinkkiä järkevään painonpudotukseen

0 vastausta

Jätä vastaus

Onko sinulla jotain lisättävää?
Liity keskusteluun!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *