,

Harjoittelu personal trainerin kanssa on tutkitusti tehokkaampaa

shutterstock_100704670

Itsensä valmentaminen ja rajoille työntäminen on haastavaa puuhaa. Jo pelkkä motivoituminen kuntosalille lähtemiseen saattaa vaatia ponnisteluita pitkän työpäivän jälkeen. Etenkin siinä vaiheessa, kun erilaiset tavoitteet alkavat siintää mielessä; lihasmassan kasvatus, uusi penkkipunnerrusennätys tai rasvaprosentin laskeminen, on tulokset hankalampi saavuttaa yksin. Koulutettu personal trainer on silloin omiaan laatimaan tavoitteita tukevan harjoitteluohjelman, arvioimaan tuloksia ja muuttamaan ohjelmaa, kun kehitys tyssää.

Vaikuttaa itsestään selvältä, mutta mitä aiheesta sanotaan tutkimuksissa?

Vaikka liikunnan vaikutuksia terveydelle on tutkittu paljon ja ne tunnetaan nykyään varsin hyvin, löytyy kirjallisuudesta hämmentävän vähän tutkimuksia liikunnan soveltamisesta käytännön tilanteisiin. Tätä selittänee se, että tutkiminen on kallista eikä terveys- ja hyvinvointiliikunnassa liiku vaikkapa lääketeollisuuteen verrattavia rahasummia. Onneksi jotain kuitenkin tiedetään ja yksittäisiä tutkimuksia personal trainerin kanssa treenaamisen hyödyistä löytyy jo nykyään.

Vaikka yleinen näkemys on, että personal trainerin kanssa treenaaminen tuottaa paremmat tulokset, saatiin asiasta tutkimuksellista näyttöä ensimmäisen kerran vasta vuonna 2014.

Tutkimuksessa 34 miestä satunnaistettiin kahteen ryhmään, joista toisessa harjoiteltiin kuntosalilla personal trainerin ohjaamana ja toisessa omatoimisesti. Miehet olivat vähäisesti, 5-7 kertaa kuukaudessa kuntoliikuntaa harrastavia 30–44-vuotiaita. Mukana oli sekä normaalipainoisia että lievästi ylipainoisia (painoindeksi 22–30).

Tutkimuksen kesto oli kolme kuukautta. Harjoitteluohjelma oli kaikilla samanlainen progressiivinen lihaskuntoharjoitteluohjelma, jonka ensisijaisena tavoitteena oli lihasmassan lisääminen. Kolmen kuukauden jälkeen tarkasteltiin saavutettujen tulosten eroja ryhmien välillä.

Personal trainerin ohjaamat miehet lisäsivät lihasmassaa keskimäärin 1,3 kiloa, kun verrokkiryhmässä tulos oli pyöreä nolla. Kehonkoostumuksen mittaukseen käytettiin kaksienergistä röntgensäteen absorptiometriaa eli DXA:a, jota pidetään kehonkoostumusmittausmenetelmistä luotettavimpana.

Personal trainerin ohjauksessa tulos penkkipunnerruksessa parani 44 prosentilla, omatoimisesti 19 prosentilla. Ponnistusvoima parani personal trainerin ohjauksessa kuudella prosentilla, omatoimisesti parannus jäi alle yhden prosentin. Personal trainerin avulla maksimaalinen hapenottokyky (VO2max) parani seitsemällä prosentilla, omatoimisesti harjoitelleilla se yllättävää kyllä heikkeni kolmella prosentilla. Jalkaprässissä tulos parani personal trainerin ohjauksessa 38 prosenttia ja omatoimisesti 25 prosenttia.

Eroa oli myös siinä, kuinka moni yleensäkään onnistui parantamaan tuloksiaan. Siinä missä personal trainerin ohjaamista miehistä kaikki paransivat jossain määrin tulostaan jalkaprässissä, tuli kehitystä omatoimisesti harjoitelleista alle neljällä viidestä. Penkkipunnerruksessa ja ponnistusvoimassa trendi oli sama, mutta ero ryhmien välillä oli suurempi personal trainingin hyväksi.

Osoitimme nyt ensimmäistä kertaa, että kuntosaliharjoittelu koulutetun personal trainerin ohjaamana ja toimivaksi osoitetun harjoitusohjelman avulla tuo merkitsevästi paremmat tulokset sekä lihasmassassa että muilla mittareilla verrattuna omatoimiseen harjoitteluun”, tutkimusta johtanut Thomas Storer ja kollegat summaavat.

Onko mielessäsi tavoite, johon et ole päässyt omin avuin? Etsi paikkakunnaltasi lähin Trainer4You personal trainer ja aloita matka kohti unelmiasi!

Lähde http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24276303

0 vastausta

Jätä vastaus

Onko sinulla jotain lisättävää?
Liity keskusteluun!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *