,

Junnaako paino paikallaan? Muista nämä 6 asiaa – OSA 1

shutterstock_293598974

”Joka maanantai suuri joukko suomalaisia päättää aloittaa innosta uhkuen uuden elämän. Jääkaappi ostetaan täyteen proteiinirahkaa ja kaapit täytetään laihdutusvalmisteilla. Nähdään nälkää, lähdetään aamulenkille tyhjällä mahalla ja rehkitään salilla.

Aluksi kaikki menee mainiosti ja paino putoaa. Sitten tulee vastaan tilanne, jossa laihtuminen hidastuu ja lopulta tyssää kokonaan.

Paino ei putoa enää sitten millään. Ollaan jumissa, stressaannutaan ja motivaatio laskee nopeasti. Korjausliikkeenä yritetään syödä vähemmän ja liikkua enemmän, mutta sekään ei tuota toivottua tulosta.”

Personal trainer Antti Rossi tietää asiakkaidensa kokemuksista, miten valitettavan monen suomalaisen painonpudotusprojekti etenee. Nappaa tästä itsellesi talteen vinkit onnistuneeseen painonpudotusprojektiin!

1 Eroon dieettiajattelusta

Jos haluat, että pudotettu paino pysyy poissa lopullisesti, kannattaa joka maanantainen superdieetin aloitus vaihtaa pikkuhiljaa tapahtuvaan elintapamuutokseen. Tahdonvoimalla on toki mahdollista rutistaa jos jonkinlainen pussikeittodieetti ja pudottaa suuriakin kilomääriä, mutta mitä tapahtuu dieetin jälkeen? Usein nähty (kohtuuttoman suuri) vaiva menee hukkaan, kun dieetin jälkeen palataan tuttuihin tapoihin.

Aluksi onkin syytä pysähtyä miettimään, miksi kiloja on alun perin kertynyt. Ilman ymmärrystä lihomiseen johtavista syistä, on hankala muuttaa tapoja oikeaan suuntaan. Lisäksi on syytä muistaa, että muutos ja painonpudotus ovat aikaa vieviä prosesseja; kilot eivät ole kertyneet kuukaudessa, joten eivät ne myöskään siinä ajassa lähde.

Aloita siis tekemällä pieniä korjauksia elintapoihin, joista muodostuu ajan kanssa tapa. Toisille se tarkoittaa aamupalan syömisen opettelua, toiselle vedenjuonnin lisäämistä ja kolmannelle hedelmän lisäämistä päivittäiseen ruokavalioon.

2 Painoa hallitaan syömällä

Vastoin ehkä yleistä oletusta syy painon junnaamiseen ei ole aina liiallinen energiansaanti vaan liian vähäinen. Hyvin alhainen energiamäärä johtaa aineenvaihdunnan hidastumiseen ja kehon ajautumiseen säästöliekille. Keho tarvitsee toimiakseen riittävästi ravintoa ylläpitämään aineenvaihduntaa ja polttaakseen rasvaa. Tämän takia painoa hallitaan syömällä, ei syömättömyydellä.

Vuosia jatkunut jojolaihdutus ja useat liian matalakaloriset dieetit ovat myös omiaan sekoittamaan aineenvaihdunnan. Kitukaloridieettien välissä paino nousee, kun palataan syömään normaalisti. Useista dieeteistä ja energiansaannin suurista vaihteluista johtuen kroppa ei toimi enää normaalisti.

Mikäli painonpudotusprojektisi on kestänyt jo pitkään, kokeile vaihteeksi höllätä hetkeksi, syö enemmän kuin normaalisti ja ennen kaikkea, yritä olla stressaamatta painosta. Energiansaannin lisäämisellä saadaan usein positiivinen vaikutus aineenvaihduntaan ja painoa on taas helpompi pudottaa, kun energiamäärää vähennetään maltillisesti uudelleen.

3 Liikunnan vaikutus painonhallintaan

Liikunta painonpudotuksen tukena ei tarkoita vain syötyjen kalorien kulutusta. Jos sorrut ajattelemaan sekä ravintoa että liikuntaa vain kalorien kautta, menet pahasti metsään. Liikunnalla ei voida kompensoida epäterveellistä ruokavaliota! Parhaat hyödyt liikunnasta saadaan yhdistämällä se monipuoliseen ja ravitsevaan ruokavalioon.

Turhan kuormittava liikkuminen voi myös johtaa kehon stressitasojen nousuun, joka puolestaan tekee painonpudotuksesta hankalampaa. Rankan työpäivän päätteeksi vedetty spinning maraton voi aiheuttaa kropalle suurempaa haittaa kuin hyötyä. Keho tarvitsee myös palautumista – levolla on suuri rooli painonhallinnassa.

Lue artikkelin toinen osa tästä.

Tarvitsetko apua painonpudotuksessa? Siirry valmentajahakuun ja ota yhteyttä lähelläsi toimivaan Revolution personal traineriin. Tehdään yhdessä projektistasi onnistumistarina!

0 vastausta

Jätä vastaus

Onko sinulla jotain lisättävää?
Liity keskusteluun!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *