, ,

Junnaako paino paikallaan? Muista nämä 6 asiaa – OSA 2

shutterstock_107067116

Painonpudotus on usein pitkä ja vaativa prosessi. Toisinaan painoa voidaan pudottaa suuriakin määriä lyhyessä ajassa, mutta yleensä erilaisten pikadieettien jälkeen paino nousee takaisin entisiin lukemiin, ellei jopa suuremmaksi. Revolution on koonnut painonpudottajan avuksi kuusi merkittävää vinkkiä, jotka kannattaa ottaa talteen.

Artikkelin ensimmäisessä osassa käsiteltiin mm. riittävän syömisen tärkeyttä sekä liikunnan merkityksestä painonhallinnan tukena. Voit lukea artikkelin ensimmäisen osan tästä.

 

4 Stressi on iso ongelma

Liian kuormittava liikunta, työkiireet, läheisen sairastuminen tai muut tapahtumat ovat omiaan aiheuttamaan elimistölle stressiä. Stressin vaikutus painonpudotukseen (tai sen pysähtymiseen) liittyy kehomme hormonitoimintaan: stressihormonin tason noustessa painon putoaminen hidastuu tai pysähtyy. Myös liian tiukka suhtautuminen painonpudotusprojektiin saattaa aiheuttaa kehityksen pysähtymisen – vaa’an lukemia saatetaan tuijottaa jopa pakkomielteisesti, jolloin projektin vaikutus stressihormonitasojen nousuun on suurempi kuin painon putoamiseen.

Jos tunnet olevasi stressaantunut ja kuormittunut, paneudu niiden taustalta löytyviin syihin ajan kanssa. Jätä siksi aikaa painonpudotusprojekti tauolle ja keskity stressin minimointiin. Yritä myös olla stressaamatta painosta – astu vaa’alle vain kerran kahdessa viikossa.

 

5 ”Repsahdus” ei kaada maailmaa

Dieetillä lähdettäessä asetetaan itselle usein liian tiukat vaatimukset. Kerta rysäyksellä yritetään luopua kaikista herkuista ja sen lisäksi käydä salilla viidesti viikossa, aamuaerobisia unohtamatta. Näin radikaalit muutokset ajavat painonpudottajan lähes väistämättä ”repsahtamaan” ennemmin tai myöhemmin. Pitkän kieltoajattelun jälkeen herkkuja lapataan holtittomasti suuhun kaksi käsin ja tuntia myöhemmin iskee morkkis. Tällainen toiminta johtaa lopulta vain itsensä soimaamiseen eikä ainakaan lisää painonpudottajan varmuutta onnistumisesta.

Kannattaa siis mieluummin sallia itselleen lupa herkutella silloin tällöin. Nauti ajatuksella pienestä määrästä herkkuja, äläkä aseta itsellesi liian tiukkoja kieltoja. Kiinnitä huomiota myös alkaneen himon syyhyn. Ehkä edellisestä ateriasta on jo vierähtänyt liian pitkä aika ja mieliteko on vain merkki laskeneesta verensokerista. Välipalojen avulla pidät huolen tasaisesta energiansaannista, jolloin herkkuhimojen määrä vähenee huomattavasti.

 

6 Maltti on valttia

Painonpudotusprosessi on aikaa vaativa muutos, eikä siksi voida edes olettaa, että paino tippuisi koko ajan tasaisesti. Usein projektiin kuuluu aikoja, jolloin painoa lähtee kerralla enemmän (etenkin alkuvaiheessa), ja toisinaan paino saattaa pysyä pitkäänkin samana. Älä kuitenkaan lannistu, äläkä ainakaan tee hätiköityä päätöksiä pussikeittodiettien aloittamisesta. Hetkellinen tasannevaihe ei vielä kerro, etteikö kehossa tapahtuisi muutoksia.

 

6 vinkkiä kootusti:

  1. Eroon dieettiajattelusta, keskity pysyvään muutokseen
  2. Painoa hallitaan syömällä, ei syömättömyydellä
  3. Liikunnalla ei voida kompensoida epäterveellistä ruokavaliota
  4. Stressi hidastaa painonpudotusta
  5. “Repsahdus” ei kaada maailmaa, ole armollinen itsellesi
  6. Anna painonpudotusprojektille aikaa

 

Tarvitsetko apua painonpudotukseen? Siirry valmentajahakuun ja ota yhteyttä lähelläsi toimivaan Revolution personal traineriin. Tehdään yhdessä projektistasi onnistumistarina!

0 vastausta

Jätä vastaus

Onko sinulla jotain lisättävää?
Liity keskusteluun!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *