, ,

Mikä avuksi kun liikunta ei innosta?

shutterstock_144928561

 

Motivaatio liikuntaa kohtaan vaihtelee eri tekijöistä riippuen meillä kaikilla. Toisinaan salilta ei malttaisi pysyä poissa lainkaan, toisinaan mikä tahansa (teko)syy tuntuu tarpeeksi hyvältä jättää päivän jumppa väliin. Jos olet harrastanut säännöllisesti liikuntaa jo pidemmän aikaa, on siitä saattanut muodostua tapa, jota et edes ajattele jättäväsi väliin. Toisaalta liikunnan arkiintuminen saattaa tuoda mukanaan myös tasannevaiheen, jolloin motivaatio on tipotiessään. Tässä vinkkejä tasannevaiheen ja motivaation puutteen selättämiseen.

 

Tämä artikkeli on Takaisin arkeen -blogisarjan viimeinen osa. Me Trainer4You personal trainerit haluamme auttaa sinua löytämään tänä syksynä uuden, energisen itsesi! Takaisin arkeen -sarjassa jaamme vinkkejä projektin läpivientiin. Sarjan edellisen osan pääset lukemaan tästä.

 

Vinkki #20: Valmistaudu vastoinkäymisiin

Aloittaessasi säännöllistä liikuntaa ja terveellisempää ruokavaliota, välitavoitteena on tottua säännölliseen elämänrytmiin ja harjoitteluun. Vaikka alkumatka pitäisikin sisällään takaiskuja ja sortumisia, pysy suunnitelmissasi. Palaa siis säännölliseen harjoitusrytmiin ja ruokavalioon mahdollisimman pian.

Anna lipsumiset itsellesi anteeksi, sillä niitä tulee jokaiselle. Harjoitustauko tai herkkupäivä eivät aina ole välttämättä edes huonoja asioita. Joskus palautuminen raskaasta harjoitusviikosta tai työrupeamasta voi tehostua juuri lipsahduksesi ansiosta. Älä siis lannistu, vaan palaa pian suunnitelmaasi ja jatka matkaa entistäkin vahvempana. Jokaisen takaiskun ylitettyäsi olet askeleen lähempänä tavoitettasi.

Ota pieniä askeleita kohti parempaa kuntoa ja terveyttä. Muista, että vaikka tuloksia ei heti näkyisikään, suorituskyvyssäsi ja terveydessäsi tapahtuu jatkuvasti muutoksia parempaan. Matalammat kolesteroliarvot ja verenpaine, levollisempi mieli ja energisempi olemus tai vetreämmät lihakset eivät näy peilistä. Silti ne ovat arvokkaita saavutuksia, joita ulkoiset saavutukset varmasti seuraavat.

 

Vinkki #21: Pysy suunnitelmassasi

Sinulla on taatusti haasteita aikataulujen ja motivaationkin kanssa. Meillä kaikilla on samankaltaisia haasteita. Välillä liikunta maistuu puulta ja tuntuu, että minuuttikin liikuntaa on puolet liikaa kuviteltuun aikaan tai voimavaroihin nähden. Edistyneemmät liikkujat ovat oppineet kehittelemään rutiineja, jotka pitävät vaikeinakin aikoina tavoitteiden suunnassa. Pohdi, mikä on vähäisintä, mitä voisit tehdä aktivoituaksesi ja vertaa sitä tilanteeseen, jossa vajoat sohvanpohjalle. Useimmiten mielemme tekee tepposia. Mieli sepittää tarinoita siitä, kuinka juuri nyt tarvitsemme lepoa ja tänään kroppa suorastaan hyljeksii liikuntaa.

Todellisuudessa; kuinka monta kertaa olet palannut lenkiltä, pihatöistä tai kuntosalilta ja olet ajatellut, että harmittaa kun tuli lähettyä? Ole rehellinen ja älä anna hallitsemattoman mielen päättää lopputulosta sinun puolesta. Älä siis luovuta. Voittajat eivät koskaan luovuta ja luovuttajat eivät voita!

 

Vinkki #22: Vahvista liikuntaan sitouttavia tekijöitä

Liikuntaan sitoudutaan parhaiten, kun liikunta täyttää muutamia ehtoja. Näitä ovat:

  1. Suhtautuminen liikuntaan on myönteinen
  2. Liikunnan vaikutukset koetaan myönteisinä
  3. Liikunta on omaehtoista
  4. Liikunta vahvistaa kyvykkyyden kokemusta
  5. Liikunta vahvistaa sosiaalisia suhteita
  6. Voit tehdä liikunnalla hyvää

Älä mene salille, koska sinulle on kerrottu että liikkua pitää, jotta pysyy terveenä. Mene sinne siksi, että jumpan jälkeen on varmasti parempi olo kropassa ja mielellä sekä siksi, että parannat sillä omaa jaksamistasi huomenna.

 

Vinkki #23: Ole valmis päivittämään tavoitteesi

Liikunnalle voi asettaa monenlaisia tavoitteita. Harjoittelulla voidaan tavoitella useampaakin osatavoitetta. Oman tavoitteen päivittäminen on aika ajoin paikallaan. Maalin ei tarvitse aina olla täysin selvillä, kunhan suunta kuitenkin on hyvin tiedossa. Kun visio on selkeä, keinot kyllä löytyvät ja strategia tavoitteiden saavuttamiseen selkenee matkaa taittaessasi. Lähes aina henkilön tavoitteet ja hänen luontaiset lahjansa liittyvät usein voimakkaasti toisiinsa. Voisikin väittää, että meidät on luotu haluamaan asioita, joita tavoiteltaessa olemme parhaimmillamme. Tai ainakin henkilön tulisi lähestyä tavoitettaan vahvuuksiensa kautta. Tällöin tavoitteen saavuttaminen on todennäköisempää ja tekeminen mielekkäämpää, jolloin toistoja kertyy ja vastoinkäymisiäkin kestää selvästi enemmän.

 

Vinkki #24: Päätä jatkaa ja päätä pysyä tässä päätöksessä

Kun olet ajautunut epämukavuusalueelle, tarvitset vain kaksi päätöstä: Päätöksen jatkaa matkaa ja päätöksen pysyä edellisessä päätöksessä.

Sinä pystyt kyllä siihen!

 

0 vastausta

Jätä vastaus

Onko sinulla jotain lisättävää?
Liity keskusteluun!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *