, ,

Nälän tunnistaminen ja ruokien suunnittelu toimii järkevän ruokavalion pohjana

shutterstock_311339252

 

Ruokavalio ja ”oikein syöminen” tuntuvat olevan puhuttavia aiheita ajankohdasta riippumatta. Ajoittain keskusteluissa vallitsevat tietyt trendit, kuten paleo, karppaus tai detox. Itselleen sopivan ruokavalion voi löytää vain kokeilemalla, mutta tässä sinulle pari muistutusta, jotka kannattaa pitää mielessä ruokavaliosta riippumatta.

 

Tämä artikkeli on Takaisin arkeen -blogisarjan neljäs osa. Me Trainer4You personal trainerit haluamme auttaa sinua löytämään tänä syksynä uuden, energisen itsesi! Takaisin arkeen -sarjassa jaamme vinkkejä projektin läpivientiin. Sarjan edellisen osan pääset lukemaan tästä.

 

Vinkki #15: Erota nälkä ja mieliteko

Fysiologisesti nälän tunnetta aiheuttaa energian puutostila, jolloin mm. hormonaalisten tapahtumien kautta elimistössä laukeaa nälän tunne. Usein nälkä kuitenkin sekoitetaan haluun tai mielitekoon. On tärkeää ymmärtää, että sekä nälkä että mieliteko saavat meidät syömään, mutta ainoastaan mieliteko saa meidät syömään liikaa. ”Tekisi mieli ottaa lisää” on varmasti tuttu lausahdus ruokailun päätteeksi ja usein santsikierroksen jälkeen mahassa onkin pinkeä ja epämiellyttävä olo. Tämä on selvä merkki siitä, että on tullut syötyä jo liikaa. Syömisen halun voi laukaista moni tekijä eli ärsyke; leipomosta leijaileva herkullisen pullan tuoksu, ruokamainos, toisten syöminen tai jo ajatus siitä, että kaapissa on vielä suklaalevyn puolikas. Myös jano voi tuntua ensin nälän tunteena.

Kun halu syödä iskee, arvio voiko kyseessä olla todella fysiologinen nälkä vai vaan mieliteko. Kysy itseltäsi seuraavat kysymykset:

  • Milloin olen viimeksi syönyt? Jos ateriasta on kulunut yli 3–4 tuntia, kyseessä voi todella olla nälkä ja silloin pitää syödä kunnon ruokaa
  • Tekeekö mieleni jotain tiettyä makua tai ruokaa? Liittyykö tiettyyn ruokaan ärsyke kuten kyseisen ruuan haju tai mainos, joka laukaisi halun.
  • Näinkö juuri jonkun syövän himoitsemaani ruokaa?
  • Onko minulla vain tylsää? Jos olet juuri syönyt, juo lasi vettä ja keksi itsellesi hetkeksi jotain muuta tekemistä joka ei liity ruokaan tai syömiseen.
  • Minkälainen on tunnetilani juuri nyt? Tapahtuiko tänään jotain ikävää, joka sai aikaan mieliteon ”lohtusyömistä” kohtaan? Tai ehkä haluat palkita onnistuneen päivän jollain herkulla. Keksi jokin muu keino palkita ja piristää itseäsi kuin syöminen.

Tärkeää on pysähtyä hetkeksi, tiedostaa sen hetkinen tunne ja kriittisesti arvioida liittyykö tunne todella nälkään vai tekeekö vain mieli syödä.

 

Vinkki #16: Suunnittelu toimii järkevän ruokavalion pohjana

Moni ajattelee, että suunnitteleminen vie liian paljon aikaa, eikä sitä sen vuoksi tule tehtyä. Vaikka aluksi varmasti onkin niin, että joudut käyttämään paljon aikaa ja energiaa esimerkiksi viikon ruokalistan suunnittelemiseen, säästää se kuitenkin lopulta aikaasi. Kunhan jaksat harjoitella.

Aloita suunnittelemalla tulevan viikon ruokalista etukäteen. Suunnitelman ei tarvitse olla ehdoton, kunhan sen pohjalta löytyy jokin punainen lanka. Lapsiperheissä ottakaa koko perhe mukaan suunnitteluun. Viikosta voi olla esimerkiksi yksi päivä varattu lasten toivomille lempiruuille. Kun koko perhe on ollut suunnittelemassa listaa, on kaikkien helpompi sitoutua siihen. Valmiin ruokalistan pohjalta on helpompi myös suunnitella kauppalista. Tästä artikkelista voit lukea vinkkejä kaupassa käynnin tehostamisesta.

Jos kasvisten syöminen ei ole lapsille tuttua tai mieluista, keksikää ruuille hauskoja nimiä. Pinaattiruuat voivat olla Kippari-Kallen murkinoita tai Hulkin eväitä. Värikkäät kasvisruuat voivat lukea ruokalistalla esimerkiksi puutarhatontun herkkuina. Kasvisten terveysvaikutus on tärkeä tiedostaa ensin itse ja sitten keskustella aiheesta myös lasten kanssa.

0 vastausta

Jätä vastaus

Onko sinulla jotain lisättävää?
Liity keskusteluun!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *