, ,

Takaisin arkeen – entistä virkeämpänä

shutterstock_118633651

 

Elokuun alku on monille merkki loman päättymisestä ja töiden sekä koulujen alkamisesta. Paluu arkeen, lomamuistot yhä kirkkaina mielessä, saattaa tuntua jopa ahdistavalta. Syksy on kuitenkin myös muutosten aikaa. Mitäpä jos ottaisit sen tänä vuonna vastaan mahdollisuutena aloittaa jotain uutta, mukavaa ja hyvinvointia lisäävää.

 

Tämä artikkeli on Takaisin arkeen -blogisarjan ensimmäinen osa. Me Trainer4You personal trainerit haluamme auttaa sinua löytämään tänä syksynä uuden, energisen itsesi! Takaisin arkeen -sarjassa jaamme vinkkejä projektin läpivientiin. Lue myös osat 2, 3, 4, 5 ja 6.

 

Syksyn saapumiseen liittyy usein ajatus terveellisten elämäntapojen aloittamisesta lomaherkuttelun jäljiltä. Kuntosalit täyttyvät innokkaista kävijöistä ja grillimakkara vaihtuu raikkaaseen salaattiin. Valitettavan usein nämä terveellisemmät valinnat jäävät kuitenkin vähemmälle jo syyskuussa, joko liian innokkaan aloituksen takia tai siksi, että pimenevät illat saavat himoitsemaan lohtusuklaata. Me Trainer4Youlla olemme koonneet avuksesi muutaman vinkin, joiden avulla arkeen paluu ei tunnu niin kurjalta ja jotka auttavat sinua ylläpitämään aktiivista elämäntyyliä koko talven läpi. Haluamme auttaa sinua tekemään terveellisempiä valintoja sekä muodostamaan niistä kestäviä tapoja.

 

Vinkki #1: Aloita asettamalla saavutettavissa oleva, konkreettinen tavoite

Meille ei ole tyypillistä asettaa tavoitteita, joita emme todella halua saavuttaa. Jokaisen tavoitteen takana on toive tavoitteen toteutumisesta. Jokainen meistä haluaa olla onnistuja.Toteutuminen saattaa kuitenkin hankaloitua, jos tavoite on kerralla liian suuri tai onnistumisen mittaaminen on hankalaa. Tavoitteiden, liittyivätpä ne painonpudotukseen tai vaikkapa uralla etenemiseen, tulee olla konkreettisia sekä saavutettavissa olevia. Jos tavoitteenasi on jaksaa energisenä läpi syksyn ja talven, aseta jaksamisellesi jokin asteikko (esimerkiksi 0-10), jolla voit mitata energiatasoasi. Jos taas tavoitteenasi on pudottaa painoa 20 kiloa, aseta sille realistinen aikatavoite. Esimerkiksi -0,5kg viikkotahdilla 20kg painonpudotukseen menee 40 viikkoa. 

Kirjaa seuraavaksi tulevan syksyn tavoitteesi paperille.

Esimerkiksi:

  • terveydentilani paranee (numeroi asteikolla 0-10 ja arvioi terveydentilaasi kerran kuukaudessa)
  • jaksan touhuta lasten kanssa (mittaamiseen sopii vaikka vireystilamittari asteikolla 0-10)
  • mahdun suosikkifarkkuihin joulukuussa
  • pääsen eroon verenpainelääkkeistä ensi kesään mennessä

 

Vinkki #2: Älä vain aio, vaan toimi – tänään

Kun aiomme saada jotain aikaan, olemme tosiasiassa vielä harkintavaiheessa. Kun ihminen aikoo saada jotakin aikaan, tulee hän tutkimusten mukaan noin 30 % todennäköisyydellä toimimaan käytännössä. Olemme aikomisessa mustan vyön ammattilaisia. Aiomme tehdä päivittäin asioita, joita emme kuitenkaan saa aikaiseksi. Vai löydätkö itsesi seuraavasta: ensi viikolla aloitan uuden elämän ja aloitan kuntosaliharjoittelun. Tänään käyn lenkillä heti töiden jälkeen tai lasten harrastusten päätyttyä. Ja hupsis, niin se vaan kello on taas niin paljon, että taidankin siirtää lenkin huomiselle.

Jatkuva aikominen on vaarallista. Aikominen ilman toimintaa luutuu katteettomiksi ajatusrakennelmiksi aivoihimme ja pyöritämme samaa levyä päivästä toiseen. Ja lopputulos on sama viikosta ja vuodesta toiseen. Tiesitkö muuten, että meillä on arviolta 60 000–100 000 ajatusta päivittäin. Tämän päivän ajatuksista 95 % on täysin identtisiä eilisten ajatusten kanssa. Se selittää, miksi jäämme helposti vatvomaan aikomisvaiheeseen.

Tartu siis tavoitteen asettamiseen – ja toteuttamiseen – jo tänään!

 

Vinkki #3: Ajattelun muutos on onnistumisen edellytys

Se, mitä olet päätynyt tekemään, on hyvin pitkälti riippuvaista siitä, mitä olet tullut ajatelleeksi. Mikäli olet ajatellut, että olet herkkusi ansainnut, olet aktivoinut kehosi jo tarttumaan herkkuihin. Ja toisaalla, kun olet ajatellut pitäytyä tiukasti kurinalaisessa ruokavaliossa, olet jättänyt tekemättä huonoja valintoja. Ajattelu on yksi muutoksen perustasta. Mikäli aiot siis aloittaa liikunnan vaikkapa kolme kertaa viikossa, mutta et tee muutoksia ajatuksissasi, ajaudut helposti tuttuun tilanteeseen ettei aika riitäkään liikkumiseen iltaisin. Kuuntele tarkkaan sitä, mitä sisäinen pöpöttäjäsi puhuu. Ja muista, ettei se läheskään aina puhu totuuden kielellä.

Pysähdy miettimään, mitä haluat tehdä tänä syksynä toisin, jotta pääset tavoitteeseesi, etkä ajaudu vain kiireiden vietäväksi.

 

Vinkki #4: Unohda täydellisyyden tavoittelu

Kukaan ei ole täydellinen, joten sen tavoittelusta on siis syytä luopua. Uusien elämäntapojen hallitseminen on taito, jonka kuka tahansa voi oppia. Uutta taitoa opetellessa epäonnistutaan, opitaan virheistä ja mennään eteenpäin. Mikäli olet tottunut kuittaamaan aamupalan palalla ranskanleipää ja kahdella kupilla kahvia, ensimmäisen viikon askel voisi olla vaihtaa leipä hieman kuitupitoisempaan ja seuraavalla viikolla lisätä leivän päälle pari siivua tomaattia/kurkkua/paprikaa, siivu täyslihaleikkelettä tai vähärasvaista juustoa.

Siirry siis asteittain terveellisempään elämään, älä yritä tehdä kaikkea kerralla ja onnistua heti täydellisesti. Pienet muutokset tuovat enemmän onnistumisia, jotka motivoivat jatkamaan. Liian suurien muutosten tavoittelu kerralla ajaa yleensä vain epäonnistumiseen ja lopulta vanhoihin tapoihin palaamiseen.

 

Vinkki #5: Luovu kielloista

Ihmisen tekee luontaisesti mieli sellaisia asioita, joita itseltään kieltää. Kaikkea saa syödä, vain määrät saavat sinut joko lihomaan tai laihtumaan. Kieltoihin kuuluu usein myös palkintoja. On tärkeää olla käyttämättä ruokaa tai herkkuja palkintoina, sillä silloin mieltymys ja himo näihin palkintoihin kasvavat. Käytännössä karkkipäivinä (joita usein pidetään palkintona siitä, että on kyennyt olemaan viikon herkuttelematta) syödään määrällisesti enemmän, kuin tilanteessa, jossa sääntöjä herkuttelun suhteen ei ole.

Miltä tuntuisi ajatus, että saat herkutella aina silloin kun aidosti tekee mieli, vaikka joka päivä? Tämä toki vaatii sen, että kykenee tunnistamaan aidon nälän halusta tai tunneherkuttelusta. Aito herkuttelu kaipaa vierelleen myös aidon nautinnon johon liittyy myös puhdas omatunto. Kiellot tuovat mukanaan usein syyllisyyden tunteita, jotka eivät pysyvän tavoitteen saavuttamisen kannalta ole kovin hedelmällisiä.

Vaihda kieltävä ajattelu sallivampaan otteeseen.

0 vastausta

Jätä vastaus

Onko sinulla jotain lisättävää?
Liity keskusteluun!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *