Trainer4You Personal training – kokonaisvaltaista hyvinvointia

blogi-02

Mitä on Trainer4You Personal training? Tiivistettynä se on kokonaisvaltaista hyvinvointia sinulle, ammattilaisen ohjauksessa. Mutta mitä oikeastaan tarkoitamme sillä? Kokonaisvaltainen hyvinvointi on sitä, että mieli on virkeä ja jaksat toteuttaa itseäsi työssä ja sen jälkeen vapaa-ajallasi. Sen lisäksi, että mielesi jaksaa keskittyä, myöskään kroppasi ei väsy kesken tekemisen.

Jaksat siis hyvin sekä psyykkisesti että fyysisesti. Jotta tähän voidaan päästä, tulee ymmärtää, mitkä asiat vaikuttavat jaksamiseen. Unella on suuri rooli jaksamisen kannalta ja toisaalta aktiivisuudella on oma vaikutuksensa uneen.

Syömämme ravinto toimii kehon ja mielen polttoaineena, eli sillä on mahdollista joko nostaa tai laskea suorituskykyä. Ruuan laatu vaikuttaa aktiivisuuden tapaan unen laatuun ja toisaalta saatu uni vaikuttaa ruokailuvalintoihimme. Kaikki palaset toimivat siis yhteydessä toisiinsa – emme voi käsitellä ravintoa erillisenä osana treenistä tai jättää levon merkitystä huomioimatta. Trainer4You Personal trainer kohtaa sinut aina kokonaisuutena, ottaen huomioon hyvinvoinnin kaikki osa-alueet.

health-revo

Klikkaa suuremmaksi.

Netti on pullollaan ilmaisia treeniohjelmia, ruokavaliomalleja, laihdutusoppaita ja pikavinkkejä paremman kunnon saavuttamiseen. Edellä mainitusta kokonaisvaltaisesta näkökulmasta johtuen yksittäisen pikadieetin tai kuuden viikon treeniohjelman avulla ei yleensä saavuteta kovin pitkäaikaisia tuloksia.

Tässä kohtaa personal trainerin tarjoamat hyödyt astuvat kirkkaasti esiin! Monesti valmennuksessa aloittava asiakas saapuu personal trainerin luokse toiveenaan pudottaa painoa joku tietty kilomäärä. Ammattitaitoisella otteella personal trainerimme lähtee selvittämään asiakkaan tilannetta kokonaisvaltaisesti ja usein muutaman tapaamiskerran jälkeen selviääkin, että painonpudotuksen tiellä ei seiso vain liikunnan puute tai rempallaan oleva ruokavalio, vaan projektin etenemistä saattavat hidastaa työpaineista johtuva stressi tai pitkään jatkuneet uniongelmat.

Vaikka jokainen ihminen on itse oman elämänsä asiantuntija, saattaa kokonaiskuvan hahmottaminen joskus olla hankalaa. Esimerkiksi pitkittyessään nukahtamisvaikeuksista alkaa tulla normaali osa henkilön elämää ja sen vaikutusta muihin elämän osa-alueisiin voi olla hankala nähdä. Kun tällainen henkilö sitten hankkii omatoimiseen harjoitteluun perustuvan treeniohjelman ja aloittaa kuntoilun viidesti viikossa, saattaa tämä yhdistettynä huonoon uneen aiheuttaa jopa painon nousua ja heikentää jaksamista. Treeniohjelmaa huomattavasti suurempi apu on personal trainerin objektiiviset ja ammattitaitoiset silmät ja korvat. Joskus voikin olla oikea marssijärjestys lähteä liikkeelle elämäntapamuutoksessa unen ja levon, ravitsemuksen sekä arkiliikunnan kuntoon laittamisesta ja lisätä varsinaista kuntoliikuntaa vasta myöhäisemmässä vaiheessa.

Monesti personal trainerin luokse hakeutuvilla henkilöillä onkin jo valtava määrä tietoa terveyden edistämisestä ja hyvinvoinnista, mutta syystä tai toisesta tieto ei ole jalkautunut käytäntöön. Kiire, tiukassa istuvat (huonot) tavat, energian puute tai käytännön tiedon puuttuminen estävät kehityksen tapahtumisen. Silloin PT toimii korvaamattomana apuna ja tukena kohti hyvinvoivaa oloa. Personal trainer auttaakin erottamaan oleellisen tiedon epäoleellisesta ja yksilöimään sen asiakkaalle helposti käytäntöön vietävien ohjeiden muodossa.

Tarkoituksenamme ei siis ole luoda vain treeniohjelmia ja ruokavaliomalleja, joita noudatetaan paperia lukien. Tarkoituksenamme on auttaa sinua löytämään omaa hyvinvointiasi tukevia asioita ja ohjata sinua toteuttamaan niitä itsenäisesti. Hyvinvointi on kokonaisuus, johon kuuluvat yhteen kietoutuneena sekä fyysinen että psyykkinen puoli. Pyhän kolminaisuuden (ravinto, liikunta ja lepo) kaikki osa-alueet vaikuttavat sekä fyysiseen että psyykkiseen hyvinvointiin.

Pysyvä muutos – onko se mahdollista?

Usein valmennuksessa oleellisinta onkin ajattelutavan muutos: se, että iltapäiväkeksin sijaan valitset hedelmän tai sohvalle rojahtamisen sijaan toteutat pienen jaloittelun. Automaattisesti. Ei se, että pystyt noudattamaan annettua ruokavaliota 8 viikkoa, vaan se, että tiedät mitä mikäkin ruoka-aine tekee elimistössäsi – tukeeko se hyvinvointiasi vai ei.

Vaikka onkin totta, että heikkoina motivaation hetkinä pt:n kanssa sovittu yhteistreeni on ainut syy, miksi jaksat lähteä salille tänä iltana, ei se kuitenkaan ole pt:n kanssa treenaamisen parasta antia. Oleellista on oppia kuuntelemaan omaa kehoa ja löytää sellaiset liikuntamuodot, jotka sopivat juuri sinulle. Onnistuneen valmennuksen päätteeksi osaat toteuttaa näitä itsenäisesti. Tähän tilanteeseen pääseminen saattaa toisilla kestää puoli vuotta, toisilla useita vuosia. Ehkä myös useissa eri pätkissä – välillä tarvitaan ulkopuolelta lisää oppeja ja muistutusta tärkeistä asioista.

Melko usein personal trainerilta saatu paras anti onkin kaikkea muuta, kuin konkreettisia asioita. Saat ehkäpä lisää itsevarmuutta, olet tyytyväisempi itseesi, ymmärrät hyvinvointiin panostamisen merkityksen ja enää tavoitteenasi ei ole ”vielä muutaman kilon karistaminen” vaan energisempi, hyvinvoivampi sinä. Henkisellä puolella tapahtuvat muutokset saattavat olla huomattavasti kehollisia muutoksia merkittävämpiä.

Tämän jälkeen on turha varmaan kysyä, että miksi emme juurikaan tarjoa parin viikon nettivalmennuksia tai yksittäisiä saliohjelmia ilman henkilökohtaista ohjausta. Me tarjoamme kokonaisvaltaista hyvinvointia sinulle, ammattilaisen ohjauksessa.

Onko se oikea vielä hakusassa? Tutustu paikkakuntasi Trainer4You personal trainereihin valmentajahaussa!

0 vastausta

Jätä vastaus

Onko sinulla jotain lisättävää?
Liity keskusteluun!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *