,

Uskalla hiljentyä ja unelmoida

shutterstock_139873150

Nykyaikana ärsykkeiden määrä on valtava ja harvalla meistä on hektisessä elämässä hetkiä, jolloin voimme täysin rauhoittua ja hiljentyä. Puhelin piippaa eri kanavien ilmoituksia vähän väliä ja uusiin viesteihin reagoidaan välittömästi. Tarve rauhoittua ja hiljentyä on kuitenkin perustavanlaatuinen tarve meille jokaiselle, jonka monet ovat valitettavasti haudanneet taka-alalle. On kiire mennä, menestyä ja suorittaa. Pysähtyminen ja rauhoittuminen ovat muka ajan haaskausta ja laiskottelua.

Kuitenkin ollaksemme onnellisia ja voidaksemme hyvin on meidän löydettävä rauha elämäämme. Sen ei tarvitse olla mitään ihmeellistä. Aivan normaali pysähtyminen ja rauhoittuminen arjessa ovat ehdottoman tärkeitä hyvinvointimme kannalta. Kun maltamme pysähtyä välillä, niin jaksamme myös antaa enemmän itsestämme kiireessä. Ikään kuin pääsemme lataamaan akkuja hiljaisuudessa.

Hiljaisuus on myös hyvä hetki pohtia asioita, kartoittaa omia toiveita, tavoitteita ja unelmia. Onnellisuuden kannalta olisikin erittäin tärkeää, että jokaisella olisi asioita, joista voi unelmoida. Asioita, joita voi nähdä toteutumassa tulevaisuudessa. Asioita, jotka ovat tavoittelemisen arvoisia. Unelmat tuovat elämään lisää sisältöä ja iloa, joten älä pelkää unelmointia. Oletko aina unelmoinut tekeväsi jotain, muttet ole sitä tehnyt? Olisiko nyt aika tehdä se?

Kokeile lomalla some-taukoa, sauno vaihteeksi yksi, unohdu useiksi tunneiksi hyvän kirjan ääreen tai lähde luontoon kuuntelemaan omia ajatuksiasi. Tee jotain, millä irtaudut kiireestä ja anna ajatusten juosta omalla tahdillaan. Haaveile, unelmoi ja unohda suorittaminen hetkeksi.

 

Ota oma aikasi

Onnistuneeseen päivään kuuluu yhtenä merkittävänä tekijänä oma aika, oli kyseessä miten pieni hetki tahansa. Välillä riittää sekin, että on tiedossa omaa vapaata aikaa, jota voimme innolla odottaa. Tällaisten omien hetkien kirjaaminen konkreettisesti kalenteriin on suositeltavaa, sillä jokainen meistä tarvitsee välillä ns. nollaamisen tunnetta ja irtiottoa arjesta.

Oli seuraava vapaa hetki kuukauden tai parin päässä, on tärkeää, että se on jossain ylhäällä. Jo pelkästään positiivisen asian odotus tuo sinulle voimavaroja ja jaksamista rullata sitä kohden. Kun varaat kalenterista ajan itsellesi, suhtaudu siihen kuten muihinkin menoihin – ajankohtaa ei voi siirtää eikä sen päälle voi varata muuta.

Tee omalla ajalla sitä, mikä saa sinut voimaan hyvin ja mistä tulet iloiseksi. Joskus oman ajan löytämisen eteen pitää tehdä töitä, mutta sen mukanaan tuoma tasapainoinen olo on kaiken vaivannäön arvoista. Seuraavan kerran, kun huomaat tinkiväsi omasta ajasta töiden tai muiden kiireiden vuoksi, pysähdy hetkeksi ja tee itsellesi palvelus – raivaa kalenterista aikaa itsellesi, äläkä luovu siitä.

Toisinaan oma rauhoittumisen hetki voi olla lyhytkin aika illalla ennen nukkumaanmenoa. Ajoissa rauhoittuminen illalla takaa sen, että nukut paremmin ja seuraavastakin päivästä tulee jälleen onnistunut. Juo illalla kuppi kofeiinitonta teetä, sulje TV ja puhelin ja nauti pienestä kiireettömästä hetkestä ennen silmien sulkemista. Olet todellakin ansainnut sen!

 

Lue lisää kirjasta 30 askelta toimivaan kehoon ja mieleen

0 vastausta

Jätä vastaus

Onko sinulla jotain lisättävää?
Liity keskusteluun!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *